ID-10075379-KROMKRATHOG_1

Serwisy społecznościowe dla designerów

Networking ważny jest w każdym biznesie, ale dla osób z branży kreatywnej, a tym bardziej freelancerów jest on niezbędnym elementem życia zawodowego i pozyskiwania zleceń. Polskich serwisów jest w tej materii jak na lekarstwo, ale jeśli poważnie myślisz o designie jako swojej ścieżce zawodowej, to w obecnych czasach globalizacji i technologii nie warto ograniczać się tylko do rynku lokalnego. Poniżej przedstawiam krótki opis miejsc, w których warto  być i bywać – zarówno pod kątem publikacji własnego portfolio, jak i poszukiwania inspiracji.

 

Popularne serwisy, nie tylko dla designerów:

 

1. Facebook

Oczywista oczywistość – serwisu przedstawiać nie trzeba, co to jest fanpage wiedzą już przedszkolaki w piątej grupie, możliwości kontaktu i publikowania treści są szeroko znane. Absolutny „must have”. Dobrze by było, żeby fanpage czy też po prostu profil żył i prezentował dodatkowe wartości dla zainteresowanych (ale to temat na innego posta).
 

2. Twitter

Nieustannie rośnie w siłę - na zachodzie bardzo popularny, u nas dopiero raczkuje. Pozwala na publikowanie zwięzłej treści, obserwowanie stron/firm/osób z branży. Świetny w kontakcie bezpośrednim z innymi użytkownikami.
 

3. LinkedIn

U nas ma konkurencję w postaci Goldenline, ale nie można zaprzeczyć, że globalnie jest największym graczem w swojej klasie. Portal jest bardzo istotnym źródłem informacji dla ludzi biznesu – uzyskane tam rekomendacje od znajomych i współpracowników mogą okazać się poważnym atutem przy staraniu się o zlecenie lub pracę. Zdecydowanie bardziej formalny niż inne serwisy społecznościowe, więc raczej zdjęcia lolcatów na profilu nie będą najlepszym pomysłem.
 

Serwisy typowo dla designerów:

 

1. Behance.net

Miejsce, w którym możesz publikować swoje prace (w postaci portfolio) i oglądać prace innych. Portal skierowany przede wszystkim do fotografów, grafików i ilustratorów oraz osób związanych z branżą fashion, ale nie tylko. Strona (i firma) były wielokrotnie nagradzane na przełomie ostatnich lat. Jako ciekawostka – firma została w grudniu 2012 nabyta przez Adobe, więc coś musi być na rzeczy.

 

2. Dribbble.com

Strona służy wszelkiego rodzaju osobom kreatywnym do wymiany treści, w szczególności publikacji projektów – zarówno tych skończonych, jak i tych będących w toku. Skierowana przede wszystkim do web desginerów, grafików, ilustratorów, typografików i osób tworzących logo.

 

3. deviantART.com

Jedna z najstarszych i największych społeczności dla artystów i osób kreatywnych w Internecie. Wg Wikipedii w sierpniu 2010 roku liczba użytkowników przekraczała 14,5 miliona przy 100 milionach prac. deviantART pozwala na prezentowanie prac i dyskusję na ich temat. Serwis jest bardzo różnorodny, zarówno pod względem dziedzin zamieszczanych tam prac, jak i poziomu ich wykonania. Niezależnie czy jesteś profesjonalistą, początkującym amatorem czy po prostu szukasz inspiracji – na pewno znajdziesz tam coś dla siebie.

 

4. digart.pl

Polski odpowiednik deviantART.com, więc nie będę się rozpisywał. Warto zajrzeć.

 

5. pinterest.com

Stworzony w 2010 roku serwis przeznaczony do kolekcjonowania materiałów wizualnych. Pozwala on użytkownikom na publikowanie materiałow w jednym miejscu i ich tematyczne segregowanie, a także tworzenie tzw. mood-boardów, które potrafią być niesamowitym źródłem inspiracji.

 

Na chwilę obecną tyle miejsc wystarczy. Każde z nich jest nieco inne, każde oferuje jednak możliwości i rozwiązania bardzo przydatne w codziennej pracy osoby kreatywnej, zarówno od strony twórczej, jak i prezentacyjnej – dobry profil może okazać się bardzo skutecznym narzędziem pozyskiwania zleceń. Ale to już temat na kolejnego posta. ;)

 

Image courtesy of KROMKRATHOG / FreeDigitalPhotos.net