ID-10062485SalvatoreVuono_1

QR Code – OMG NO?

 

„Branża” od kilku dni jara się zdjęciem przedstawiającym idealne (wg autora) zastosowanie kodów QR w przeróżnych projektach. Piszą o tym blogerzy i portale, Twitter odnotowuje setki podanych dalej wiadomości.

 

qrcode_diagram

 

Na pierwszy rzut oka diagram jest całkiem zabawny, a sporo ludzi przyznaje mu rację, uznając go za „best flowchart ever!”. Ale czy to ma w ogóle cokolwiek wspólnego z rzeczywistym stanem rzeczy? Szczerze mówiąc – wątpię.

 

Przyjrzyjmy się jak wygląda to na naszym podwórku. W zeszłym roku w czerwcu badacze z MEC Analytics and Insight sprawdzili co Polacy wiedzą o kodach QR i jak często ich używają. Badanie przeprowadzone na ponad 3300 internautach wykazało, że aż 86 proc. posiadaczy smartfonów widziało wcześniej kod QR, a 65 proc. prawidłowo wskazało, że jest to zaszyfrowana wiadomość tekstowa. W porównaniu do roku 2011 nastąpił zdecydowany (30-procentowy) wzrost znajomości QR kodów. Wydawać by się mogło, że jest to świetna informacja, jednak dalszy ciąg badania nie pozostawia zbyt wielu wątpliwości. Tylko co piąty Polak jest pewien, że jego smartfon umożliwia skanowanie informacji zakodowanych w QR kodach, a w praktyce tylko 15 proc. posiadaczy smartfonów zeskanowało kiedykolwiek QR kod na swój aparat.

 

O czym to może świadczyć? Z jednej strony o tym, że Polacy nie wykorzystują do końca możliwości swoich smartfonów (niewiedza? lenistwo?), ale z drugiej należałoby się zastanowić czy aby na pewno rodzime firmy potrafią we właściwy sposób te kody wykorzystywać. Przykład kiepskiego wykorzystania mijam codziennie w drodze do domu – wielki billboard jednego z developerów, którego ponad 1/3 zajmuje kod QR. Tylko co z tego, skoro billboard ustawiony jest równolegle do drogi w miejscu, w którym ruch jest płynny i nie ma sygnalizacji, na której ktokolwiek mógłby się zatrzymać i spróbować go zeskanować?

 

Moim zdaniem kody QR to po prostu narzędzie jak każde inne – można je zastosować dobrze i z pomysłem, tym samym urozmaicając projekt, ale można też totalnie skopać temat. Wszystko zależy od inwencji twórczej designera. Jedno jest natomiast pewne – kody QR posiadają sporo niewykorzystanego potencjału reklamowego.

Image courtesy of Salvatore Vuono / FreeDigitalPhotos.net