ID-100145416-bplanet_1

Dlaczego infografika to dobry pomysł?

 

Slogan o tym, że „dobre zdjęcie oddaje więcej niż tysiąc słów” jest tak oklepany, że aż wstyd go powtarzać. Nie zmienia to jednak faktu, że budowa naszych mózgów sprawia, że przyswajamy obrazy zdecydowanie szybciej niż słowo pisane. Stąd też rosnąca wciąż popularność infografik jako sposobu przekazywania informacji.

 

Dla niezorientowanych czym jest infografika (są tacy w ogóle?) – według jednej z definicji jest to graficzna prezentacja danych w przystępnej i przejrzystej formie. Tak naprawdę nie jest to więc nic nowego – ludzkość od zarania dziejów próbuje uskutecznić przekazywanie informacji za pomocą obrazów. Obecne możliwości technologiczne znacznie nam to zadanie ułatwiają, a rosnąca z każdym dniem ilość informacji, którymi jesteśmy bombardowani sprawia, że chętniej przyjmujemy te podane w atrakcyjnej wizualnie formie, niż połacie suchego tekstu czy cyferek.

 

Dobrze stworzona infografika daje możliwość ubrania danych w formę pewnego rodzaju opowieści, która wciągnie odbiorcę i sprawi, że zapozna się on z naszym komunikatem. Dlatego też ze względu na atrakcyjność formy przekazywania informacji i relatywną łatwość ich odbioru może się ona stać bardzo skutecznym narzędziem marketingowym – zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz danego przedsiębiorstwa. Stanowić może ona też świetny element kreowania wizerunku marki i uzupełnienie jej identyfikacji wizualnej. Dodając do tego możliwości najnowszych standardów internetowych (HTML5 i CSS3) w zakresie animacji i interaktywności otrzymamy naprawdę solidną formę komunikowania się z odbiorcami.

 

Ale żeby nie było tak różowo – jak to w życiu bywa – nie ma rozwiązań idealnych, a każda róża musi mieć jakieś kolce (te zmodyfikowane genetycznie się nie liczą!). Zgodnie z opisaną już przeze mnie zasadą – jeśli coś ma być dobre, to nie może być jednocześnie tanie i szybko wykonane. Przypadek infografiki obrazuje to niemal idealnie. Proces przygotowania wymaga zebrania danych, wyselekcjonowania tych istotnych, ułożenia ich w logiczny ciąg (nasza opowieść) i przygotowania szaty graficznej, co w przypadku dużej ilości elementów i tekstu wymaga wielu godzin pracy w programie do obróbki grafiki.

 

Niemniej jednak warto tę opcję rozważyć – wszak większość z nas to wzrokowcy, a raz wywarte na odbiorcy pozytywne wrażenie może być warte zdecydowanie więcej niż koszt stworzenia takiej infografiki.

 

Image courtesy of bplanet / FreeDigitalPhotos.net