ID-10046205-Teerapun_1

Dekalog designera

 

Tak jak w większości wypadków, tak i przy pracy z plikami graficznymi obowiązują pewne zasady. Zasady, które zostały ustalone po to, żeby ustrukturyzować problematyczne kwestie i ułatwić wszystkim życie. Jeśli ich nie znasz, albo (co gorsza) znasz, ale nie stosujesz, możesz narazić się na poważne konsekwencje. Pół biedy, jeśli koledzy po fachu uznają Cię za niechluja i nie będą chcieli z Tobą pracować. Gorzej, jeśli stracisz przez to klienta i zlecenie. A jeśli w grę wchodzi duża firma, to bądź pewny, że chcą wspołpracować z profesjonalistą.

 

Dlaczego w ogóle o tym piszę? Bo wielokrotnie widziałem pliki stworzone przez „grafików”, które nie spełniały podstawowych założeń etykiety, a czasem nawet zdrowego rozsądku. A brutalna prawda jest taka, że nawet najlepszy design poparty niechlujnym wykonaniem nie ma prawa bytu. Dlatego poniźej znajdziesz kilka podstawowych zasad, których powinieneś przestrzegać, jeśli chcesz być traktowany poważnie.

 

1. Nazywaj warstwy
Absolutnie podstawowa zasada, szczególnie w pracy z Photoshopem. Próbowałeś kiedyś odnaleźć coś w pliku, gdzie każdy z elementów nosi nazwę „Warstwa X” lub „Warstwa X kopia”? Jeśli plik ma trzy warstwy, można to jeszcze przeżyć. Spróbuj z layoutem strony internetowej, gdzie warstw jest kilkadziesiąt. Kolejnym krokiem jest ustrukturyzowanie warstw poprzez zgrupowanie ich i umieszczenie w odpowiednio nazwanych folderach. Zadbaj też o to, by w Twoim pliku nie było pustych lub niepotrzebnych warstw.

 

2. Zamień tekst na krzywe
Jeżeli przygotowujesz plik pod kątem wydruku lub pracujesz z niestandardowymi czcionkami, zawsze zamieniaj tekst na krzywe. Nie ma nic gorszego niż projekt rozjeżdżający się z powodu braku czcionki na komputerze odbiorcy. Czasami, gdy sytuacja tego wymaga, możesz dołączyć do projektu plik z czcionką – pamiętaj jednak o ograniczeniach licencyjnych.

 

3. Zachowaj logiczną strukturę plików
A najlepiej ustal sobie jeden sposób logicznego strukturyzowania i trzymaj się go we wszystkich projektach. Nazwy plików i folderów powinny być czytelne dla każdego, kto widzi je po raz pierwszy. Nazwa pliku powinna też zawierać takie szczegóły jak jego rozmiar, zastosowanie i ewentualnie wersję. Zamiast nazywać plik „asfdshrg.psd” nazwij go więc np. „ABC_ulotka_a6_v2.psd” lub „ABC_layout_1280x2000_v1.psd”.

 

4. Zapisuj postępy
Zapisuj kilka-kilkanaście wersji pliku (ewentualnie warstw lub elementów w pliku) – nigdy nie wiesz, czy nie będziesz musiał wrócić do poprzedniej koncepcji. Zaoszczędzisz w ten sposób sporo czasu i nerwów.

 

5. Pracuj z głową
Dodajesz ten sam efekt do kilku elementów? Pogrupuj warstwy i dodaj element do grupy. Zadbaj o to, żeby wszędzie był taki sam – użyj polecenia „Kopiuj/wklej styl warstwy”. Pracuj mądrze i wydajnie, oszczędzaj czas tam, gdzie tylko możesz. Praca z grafiką to żmudna robota, nie ma potrzeby, żebyś sam ją sobie i innym dodatkowo utrudniał.

 

6. Dbaj o propoorcje
Nigdy przenigdy nie rozciągaj tekstu, obrazów, przycisków ani żadnych elementów, po których może być widać zmianę proporcji. Jeżeli oznacza to, że będziesz musiał coś zrobić od początku – trudno, życie to nie bajka. Jeśli pójdziesz po najmniejszej linii oporu, w najlepszym przypadku ktoś to zauważy i będzie Ci wstyd. W najgorszym Twój projekt pójdzie do kosza, razem z Twoim wynagrodzeniem.

 

7. Sprawdź tekst na projekcie
Pracujesz z tekstem? Po skończeniu przeczytaj. A potem jeszcze raz. I jeszcze raz. A potem daj to dziewczynie/żonie/matce/ojcu/wujkowi albo kotu (o ile umie czytać). Literówki to prawdziwa zmora – potrafią zniszczyć każdy projekt. A im dłużej z danym kawałkiem tekstu pracujesz, tym mniejsza szansa, że zobaczysz błędy.

 

Powyższe zasady to absolutne podstawy w pracy z plikami graficznymi. Stosuj się do nich, a gwarantuję Ci, że Twoje życie będzie łatwiejsze, a Ty będziesz postrzegany jako profesjonalista. Diabeł tkwi w szczegółach – jeśli wyrobisz sobie dobre nawyki, jest szansa, że będziesz o nich pamiętał.

 

Image courtesy of Teerapun / FreeDigitalPhotos.net